Assepoester, de boze stiefzusters, het glazen muiltje en de prins. Het sprookje is bekend. Maar wie had gedacht dat het verhaal zich net zo goed tijdens de Tweede Wereldoorlog af zou kunnen spelen? Matthew Bourne, dansgrootheid in het Verenigd Koninkrijk, voelde de oorlog in de muziek van Prokofiev en bracht zijn interpretatie naar de planken. Dat blijkt een groot succes: na maanden uitverkochte zalen in Londen, staat Cinderella van 30 maart tot en met 3 april in Koninklijk Theater Carré.


Al eerder maakte Bourne een versie van Cinderella, maar tevreden was hij niet over die versie. Het idee van een oorlogsliefdesverhaal is echter niet veranderd: “De partituur van Prokofiev heeft een donker randje”, legt hij uit na een bezoek aan Cinderella in het Londense theater Sadler’s Wells. “Toen ik erachter kwam dat deze muziek tijdens de Tweede Wereldoorlog geschreven was, kon ik de bommen horen vallen.”

Dat bracht hem op het idee om Assepoester niet met een prins op te zadelen, maar met een RAF-piloot. “Een liefdesverhaal blijft een liefdesverhaal”, grijnst Bourne. “In de donkerste tijden zoeken mensen naar ontsnapping. Of dat nou door entertainment, liefde of wat dan ook is. Ik wilde het voor mijn hoofdpersoon zo slecht mogelijk maken, zodat je extra gelukkig bent wanneer het toch goed afloopt.”

En zoals een sprookje betaamt, loopt ook Bourne’s Cinderella goed af. Hij wil het oorspronkelijke verhaal niet verloochenen. “Ik wilde van het verhaal dat iedereen kent een iets complexere versie maken.” Ook door kleine achtergrondverhaaltjes toe te voegen. “Het homoding wat er speelt bij een van de broers”, geeft Bourne als voorbeeld. “Hij eindigt namelijk met de vriend van zijn zus.” 

bron:www.metronieuws.nl